Perypetie z założeniem sklepu internetowego
Sklep internetowy to takie przedsięwzięcie, którym można zarządzać zdalnie. Jak za pomocą czarodziejskiej różdżki można wszystkim sterować, nie ruszając się z ulubionego miejsca. Używając prostego oprogramowania, właściciel placówki handlowej może obsłużyć w krótkim czasie znaczną ilość klientów. Klienci ustawiają się w wirtualną kolejkę, a aplikacja robi resztę. Na koniec należy już tylko wysłać zamówiony towar pod wskazany adres.
Wszyscy otwierający esklep powinni znać odpowiedź na pytanie – ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Konstruując budżet na ebiznes, trzeba go podzielić na kilka oddzielnych sektorów i gruntownie zbadać. Może się okazać, że w niektórych rejonach uda się poczynić oszczędności.
I. Pierwszym jest środowisko serwerowe.
Pliki źródłowe zawierające e-sklep muszą mieć przestrzeń, gdzie zostaną zdeponowane. Przestrzeń jest wirtualna i znajduje się w zasobach serwera. Serwer jest miejscem, gdzie będą przechowywane wszystkich dokumentów, a ich istnienie, czyli hosting, zapewni niewielka opłata abonamentowa uiszczona właścicielowi urządzeń serwerowych. Zwykle jest to opłata roczna i wynosi od około sto złotych. W tej wysokości dostaje się usługę podstawową i aby uzyskać wyższy poziom serwisu, należ wybrać droższą wersję na przykład serwer dedykowany. Jest to opcja, w której pliki źródłowe znajdują się w odrębnej przestrzeni dyskowej bez towarzystwa innych zasobów (być może konkurencji). Serwer dedykowany daje też wyższy poziom bezpieczeństwa.
II. Habitat aplikacji.
Są dwie możliwości. Pierwsza bez opłat. Wielu twórców oprogramowania udostępnia owoce swojej pracy na zasadzie licencji wolnego wykorzystania. Niestety, nawet jeśli nabędziemy taki program i tak trzeba będzie wprowadzić w nim zmiany, a do tego potrzeba sporej znajomości realiów programowania. Trzeba znać język, w którym jest napisana aplikacja i wiedzieć, za co odpowiadają poszczególne sekcje kodu. Jeśli jest inaczej, trzeba skorzystać z usług profesjonalisty, który dostosuje pliki do oczekiwań naszych i klientów.
Kupując program na zamówienie, oczekuje się w pełni funkcjonalnego programu. I tak zwykle jest.
Jeszcze jedną ciekawą opcją jest wykup możliwości korzystania z oprogramowania, dostarczonego w formie usługi. Saas jest modelem oprogramowania, które nie obciąża naszego sprzętu, gdyż jego pliki znajdują się na serwerze zewnętrznym. Użytkownik dostaje możliwość kontaktu z założeniem poprzez panel administracyjny. Blok CMS do zarządzania treścią daje możliwość pełnej kontroli po wcześniejszym wdrożeniu zawartości sklepu.
III. Duże przedsięwzięcia.
Dla dużych sklepów obejmujących swoim zasięgiem tysiące pozycji towarowych lepiej zorganizować aplikację na miarę. Zamówioną w renomowanej firmie programistycznej. Program napisany pod kątem potrzeb na pewno spełni pokładane w nim oczekiwania. Co prawda koszt takiego przedsięwzięcia może być liczony w setkach tysięcy złotych, jednak efekt będzie powalający.
IV. Zabezpieczenie transakcji.
Klienci cenią sobie sklepy dbające o ich bezpieczeństwo w sieci. Do zabezpieczenia operacji finansowych niezbędny jest certyfikat ssl. Cena atestacji uzależniona jest od wysokości sum gwarancyjnych, zawartych w umowie. Jednak w podstawowej wersji koszt jest niewielki i wynosi około stu złotych.